E-handel to nie tylko wygoda użytkowników i szansa na sukces dla sprzedawców. Na branży e-commerce doskonale zarabiają również firmy kurierskie. Wysoka konkurencyjność doprowadziła do powstania wielu nowych firm kurierskich, korzystnych cen i ofert, ale i do powstania nowej, innowacyjnej formy odbioru zamówionego towaru – paczkomatów.
Preferujemy przesyłki kurierskie
Jak wskazuje badanie „E-commerce w Polsce 2015” przeprowadzone dla Gemius, przesyłki kurierskie wciąż cieszą się największą popularnością. Te formę dostawy – do domu lub do pracy – wybiera 61% kupujących w Internecie. 21% użytkowników sklepów internetowych wybiera usługi pocztowe. Popularnością cieszą się szybkie przelewy poprzez system płatności online, aczkolwiek wciąż duża grupa osób wybiera płatność przy odbiorze – są to głównie osoby starsze. Również jeśli chodzi o preferowane formy zwrotu towaru najczęściej wymienia się darmową przesyłkę kurierską lub pocztową.
Z paczkomatów, według wspomnianego badania, korzysta 11% osób dokonujących zakupów. Natomiast badanie „Polacy na zakupach mobilnych” wprowadza rozróżnienie na kupujących jedno- i wielokanałowo. Okazuje się, że przesyłkę kurierską bądź list lub paczkę pocztową najchętniej wybierają osoby, które robią zakupy jedynie za pośrednictwem komputera stacjonarnego czy laptopa. Wśród kupujących wielokanałowo bądź tylko za pośrednictwem smartfona znacznie większa jest popularność paczkomatów i odbioru w punkcie, a także odbioru osobistego.
Paczkomaty dla mobilnych
Popularność paczkomatów wśród klientów mobilnych wynika przede wszystkim z tego, iż są to osoby szybko adaptujące się do nowych, efektywnych rozwiązań. Paczkomaty są nieco tańsze, dostępne w dogodnych lokalizacjach i, co najważniejsze, dostępne przez 24 godziny. Odbiór przesyłki kurierskiej jest wygodny, gdy większość dnia przebywa się w tym samym miejscu – w domu czy w pracy. Trudności ze znalezieniem właściwego adresu opóźniają przesyłkę, co dla wielu osób jest zdecydowanym argumentem za skorzystaniem z paczkomatu. Osoby te również znacznie często wykorzystują inne, przeznaczone dla posiadaczy urządzeń mobilnych, rozwiązania, np. szybkie przelewy.
Drony zastąpią kurierów?
Od 2013 roku Amazon zapowiada, że już wkrótce zacznie rezygnować z dostawy przesyłek przez kurierów na rzecz bezzałogowych dronów. Szacuje się, że dzięki temu rozwiązaniu większość przesyłek do 2,26 kg można by dostarczać już w 30 minut. Aktualnie Amazon otrzymał zgodę na testowanie swojego systemu dronowego. Czy drony będą roznosiły przesyłki w Polsce? Prawdopodobnie jest to tylko kwestią czasu.