Dzięki tak nowoczesnym narzędziom cyfrowym, jak systemy klasy CRM, budowanie i podtrzymywanie relacji z klientami stało się dużo łatwiejsze niż jeszcze kilkanaście lat temu. Jak pokazują badania, jakość obsługi klienta ma kluczowe znaczenie dla wyników firmy.
Nie od dziś wiadomo, że dobre relacje z klientami to niezwykle istotny czynnik, wpływający na sukces rynkowy. Ostatni raport „Salesforce: State of Service” potwierdza, że obsługa klienta ma bardzo duży udział w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Dzięki spersonalizowaniu takiej obsługi większość ludzi staje się lojalnymi klientami. Takie są jednak oczekiwania konsumentów i coraz silniejsze trendy. Nastawienie na klienta nie jest dziś ekstrawagancją, ale koniecznością. Skutecznie pomagają w tym właśnie systemy CRM.
CRM a poznawanie klienta
Na rynku można znaleźć wiele różnych systemów klasy CRM, ale tak naprawdę przedsiębiorstwa mają największy pożytek z oprogramowania dedykowanego, wykonanego przez dobrą i doświadczoną firmę programistyczną (np. ReasonApps). Wtedy można dobrać odpowiednie funkcje aplikacji, których rzeczywiście potrzebuje użytkownik. Na pewno kluczową funkcjonalnością są wszystkie moduły związane z gromadzeniem i przetwarzaniem danych o klientach i kontrahentach. To właśnie dzięki nim można skutecznie budować relacje z konsumentami. Odpowiednio dobrany system CRM dostarcza kompletnej wiedzy o każdym kliencie. Dzięki takiemu oprogramowaniu można błyskawicznie pozyskać dane o zamówieniach kontrahenta, jego aktywności, o przesłanych ofertach, udzielonych rabatach itp. Otrzymujemy do dyspozycji potężną bazę danych, która pozwala na generowanie różnych zestawień i raportów oraz na analizowanie zachowań klientów.
Zarządzanie relacjami z klientami
System CRM dostarcza wiedzy na temat klienta, ale również jest idealnym narzędziem do budowania z nim relacji. Dzięki zgromadzonym danym można precyzyjnie planować wszelkie działania wobec wybranego kontrahenta i jednocześnie analizować skuteczność wcześniej realizowanych strategii. Oprogramowanie CRM zapewnia dane na temat wszystkich kontaktów z danym klientem, a także informacje o jego reakcji na te kontakty. System CRM może pokazać, czy relacje z danym kontrahentem można już zmonetyzować, czy wymaga on jeszcze poświęcenia czasu i dodatkowej opieki handlowca. Wspierając się cyfrowym narzędziem, można opracować precyzyjny plan marketingowy dla przedstawicieli różnych grup docelowych klientów, a jednocześnie planować w tym kontekście również pracę sprzedawców. CRM jest platformą, która ułatwia podniesienie relacji z klientem na wyższy poziom, na którym handlowiec nie przesyła natarczywych ofert i reklam, ale doskonale wie, czego oczekuje druga strona i precyzyjnie konstruuje przekaz sprzedażowy.
Zaawansowane systemy CRM oferują mnóstwo różnych funkcji, które pozwalają pozyskać i przetworzyć dane na temat klientów. To przyśpiesza pracę handlowców i ułatwia precyzyjne targetowanie ofert. Za sprawą CRM obsługa klienta może osiągnąć naprawdę wysoki poziom, a tym samym przełoży się na wzrost wyników finansowych firmy.