Kierownik Projektu w branży IT mózg operacji
2016-06-20Od kilku lat rynek pracy stale poszukuje wszelakiej maści specjalistów IT. Rozwój technologiczny oraz stale rosnąca popularność wszelakiej maści systemów informatycznych oraz internetu napędza podaż na pracowników IT.
Ciągłe zmiany i rozwój technologi, a także oczekiwań klientów stwarza rosnące zapotrzebowanie na zaawansowane projekty informatyczne. Boom na informatyków spowodował wysyp nowych specjalistycznych stanowisk: fron-end developer, back-end-developer, programista C#, programista C++ etc. By jednak postał zaawansowany projekt informatyczny potrzebny jest mózg operacji – Kierownik Projektu IT.
Realizacja projektu nie zależy wyłącznie od zespołu programistów. Gdy klient przychodzi z konkretnym zadaniem kierownik projektu wraz z zespołem projektowym, w skład którego skład wchodzi część zespołu IT m.in. starszy programista i back-end developer, projektuje niezbędne funkcjonalności i ich wykonanie. Kierownik bacznie czuwa nad realizacją całości. Wiele projektów pozbawionych opieki kierownika realizuje się w myśl „by działało”, czego efektem jest mało zadowalający efekt końcowy. Kierownik Projektu czuwa nad poszczególnymi etapami. Często w trakcie realizacji zadania pojawiają się nowe, przydatne funkcjonalności. Do zadań kierownika projektu należy ocena pojawiających się możliwości i decyzja o ich wdrożeniu. Przy dużych projektach oddawanych etapami kierownik projektu jest niezastąpiony. Jest pośrednikiem między klientem a działem IT. Oczekiwania i życzenia pracodawcy przekłada na zadania i funkcjonalności do wykonania, rozdziela zadania, nadzoruje ich wykonanie oraz raportuje efekty. Duże projekty często napotykają dodatkowe, nieplanowane trudności, które wiążą się z potrzebą ekstra budżetu. Do roli kierownika projektu należy zdobycie pieniędzy u klienta. Analiza, raporty oraz prezentacje efektów to codzienność kierownika projektu.
Kierownik Projektu IT to nie tylko mózg całej operacji. To najwyższej klasy mediator. Od jego talentu perswazji i prezentacji zależy powodzenie realizacji powierzonego zadania oraz zadowolenie klienta.