Projektowanie aplikacji mobilnej – najpierw wybierzmy platformę i rodzaj

26 stycznia 2016 0 Pliki

Jak większość zjawisk również aplikacje mobilne możemy rozpatrywać w różnych aspektach i dzielić je na różne rodzaje. Podstawowy podział, który może ułatwić pierwsze kroki ewentualnemu projektantowi zależy od tego, czy chciałby mieć aplikację zależną wyłącznie od ustawień swojego smartfona, czy też chciałby, by jego aplikacja współpracowała z internetem.

iphone-518101_640

Nawiązując do tych uwarunkowań możemy zatem odróżnić trzy podstawowe rodzaje aplikacji mobilnych:

Aplikacje natywne, czyli dostosowane do konkretnej platformy, na przykład do: Androida, iOS lub Blackberry OS (w Polsce niespełna 80 proc. użytkowników korzysta z Androida). Nie są zależne od internetu, optymalne pod względem funkcjonalności. Bardziej bezpieczne pod względem ochrony danych osobowych od aplikacji związanych z internetem (dostępne dane mogą być nie tylko chronione przez platformę, ale również dodatkowo szyfrowane). Minusem tej aplikacji jej utrudniona przenośność (tu zmniejszona możliwość przenoszenia programu komputerowego na inną platformę sprzętową lub do innego systemu operacyjnego). W tego rodzaju aplikacji nierzadko interfejs graficzny jest uzależniony od konkretnej platformy.
Plusem aplikacji natywnej jest też swoista samokontrola, czyli samoistne monitorowanie bez bezpośredniej interakcji między aplikacją i użytkownikiem.

Aplikacje przeglądarkowe, czyli uruchamiane w przeglądarce internetowej urządzenia mobilnego. Minusem tych aplikacji są utrudnienia związane z ochroną danych osobowych. Interfejs graficzny jest projektowany pod urządzenie, a nie pod konkretna platformę. Aplikacje przeglądarkowe mają o wiele większe możliwości, jeśli idzie o przenośność, w tym aspekcie są łatwiejsze w aktualizacji. Kod tych aplikacji powinien działać na innych platformach. Minusem tych aplikacji jest uzależnienie od aktualnego dostępu do sieci.
W przypadku tej aplikacji nie ma wspomnianej samokontroli aplikacji, procesy są administrowane przez przeglądarkę. Tu w monitorowaniu aplikacji nierzadko potrzebny jest udział użytkownika.

Aplikacje hybrydowe, czyli takie, które próbują pogodzić wiele elementów dwóch poprzednich. Możliwa jest zatem w nich przynajmniej częściowa przenośność kodu na inne platformy. Jest dostosowana do wielu platform. Nie zabezpiecza danych osobowych w takim stopniu jak natywna. Może natomiast mieć większą możliwość monitorowania akcji bez udziału użytkownika.

Toteż zanim przystąpimy do szkicowania projektu aplikacji mobilnej powinniśmy wiedzieć w jaki sposób jej kształt może być uzależniony od wyboru platformy, wszak może to mieć wpływ nie tylko na wygląd interfejsu aplikacji.

Artykuł powstał we współpracy z platformą do projektowania mockupów i prototypów aplikacji mobilnych Launch – https://getlaunch.com/