Co jest kluczem do sukcesu firmy?

15 kwietnia 2016 0 Pliki

Co jest kluczem do sukcesu firmy? Łatwo o tym można powiedzieć i wymienić kilka podręcznikowych regułek, albo zacytować rozentuzjazmowanych biznesmenów, którym się udało. Jednoznacznej odpowiedzi na to na pewno nie ma.

Mimo to chyba podstawą jest obecność wśród założycieli firmy kogoś, kto ma po prostu intuicję połączoną z wyobraźnią, potrafi wstrzelić się w koniunkturę i kiedy biznes jest dla niego nie tylko sposobem zdobywania środków do życia, ale jednocześnie pasją. Bo to też może być pasja.

Poza tym biznesy na ogół robią ci, którzy lubią minimum ryzyka i mają w sobie minimum marzycielstwa.

office-820390_640

W dzisiejszych czasach koniunktura zmienia się szybko, przykładem może być szybki koniec wypożyczalni kaset video. Chociaż nie dla każdego z właścicieli wypożyczalni był to koniec biznesu. Część z nich wyczuła kolejne nisze do zagospodarowania i nadal stoi twardo na nogach. Po prostu – wygrywają ci, którzy umieją skutecznie dywersyfikować swoją ofertę i nie skupiają się na jednej propozycji.

To jest mniej więcej tak jak z monokulturą ekonomiczną na konkretnym terenie – tam gdzie dominuje tylko jedna branża (pozostałe instytucje z nią na ogół wtedy współpracują) w obliczu spadku koniunktury cała lokalna gospodarka upada na zasadzie domina. Podobnie może być, kiedy dysponujemy tylko jednym produktem nie urozmaicając oferty.

Pierwsze przesłanki

Zatem gdybyśmy na początek mieli wymienić kilka przesłanek, które są istotne dla stworzenia dobrze funkcjonującej firmy, to wśród nich znalazłyby się:

– intuicja założyciela lub założycieli (umiejętność wyczuwania koniunktury, rynku i zmian w otoczeniu gospodarczym);

– docenienie wagi dywersyfikacji produktu;

– posiadanie minimum skłonności do ryzyka i minimum marzycielstwa.

Przesłanki równie ważne

Kolejne przesłanki są również niezwykle ważne i ich wykorzystanie powinno nastąpić niemal równolegle. Są to:

– zatrudnienie fachowców;

– kampania promocyjna (niestety, nie każda firma docenia wagę tego przedsięwzięcia i to, że w kampanię naprawdę opłaci się zainwestować);

– logo i nazwa – jest to niezwykle istotny czynnik, nierzadko klient kieruje się podświadomie tymi elementami wybierając firmę;

– terminowość.

Dobrym przykładem chwytliwego logo i nazwy jest warszawska firma REDPANDA, wystarczy zajrzeć w jej portfolio, bowiem w stosunkowo niedługim czasie zdobyła spore grono klientów w postaci znanych firm. Na dodatek REDPANDA potrafi dywersyfikować swoją ofertę i zajmuje się nie tylko marketingiem i tworzeniem stron internetowych.

Wracając do biznesu jako pasji i wpływu intuicji na dobre funkcjonowanie firmy… Rzecz jasna, nie jest dobrze, kiedy właściciel lub kierujący poświęca się wyłącznie biznesowi. Wtedy niechybnie wkrada się rutyna i pracoholizm. A te zjawiska są przeciwieństwem kreatywności. Przeciętny zachodni biznesmen ma na ogół dodatkowe pasje, choćby sztukę lub sport.